..stress dan islam..


Allah menguji manusia dengan segala macam ujian..namun,, ia bukanlah menunjukkan bahawa Allah itu bersifat kejam..pemurahnya Allah,,Dia mengutuskan ujian buat hamba-hambaNya tanda kasih dan sayangNya kepada hamba-hambaNya...bagi individu itu sendiri, seorang muslim yang cemerlang adalah muslim yang berjaya menghadapi setiap tekanan dengan baik tidak kira apa jua masalahnya seperti kerja, kesihatan, keluarga, masyarakat dan negara.. sejauh mana tekanan itu berjaya ditangani, semakin besarlah ganjarannya di sisi Allah.. iman juga akan bertambah dan berkurang dengan tekanan-tekanan yang datang dan pergi.. SubhanAllah,,sungguh pemurah Allah S.W.T,, tidak memberikan ujian sia-sia sahaja sebaliknya menghadiahkan pula ganjaran-ganjaran seiring ujian tersebut....

Islam menggariskan beberapa tips untuk menangani stress.. jadi,,bolehlah diamalkan oleh sesiapa sahaja..InsyaAllah,,kesannya amat mujarab..=)

1. membaca Al-Quran dan mentadabbur maknanya.
Al-Quran merupakan syifa' yakni penawar kepada setiap penyakit..termasuklah penyakit hati ini yakni stress...

2. memperbanyakkan taubat & istighfar.
kelebihan istighfar bukan sahaja boleh memberi ketenangan kepada hati bahkan orang2 yg suka beristighfar amat disukai oleh Allah..Malaikat juga turut sama mendoakan org2 yg suka beristighfar..istighfar juga merupakan medium pelepasan Allah terhadap semua masalah. orang yg selalu beristighfar juha akan dimurahkan rezaki dan ditinggikan kedudukannya di sisi Allah.
- fatwa Dr Yusof Al-Qardawi-

3. taqarrub ( mendekatkan diri kepada Allah )
dengan cara : qiamullail yakni bangun di tengah2 malam untuk meninggalkan kenikmatan tidur malam dan beribadat serta mewakafkan diri kepada Allah.. berzikir juga amat digalakkan..
"bukankah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang" ( Al-Ra'du ayat 28 )

4. banyakkan bersedekah.
salah satu perkara yang menyebabkan jiwa sentiasa tertekan & tidak tenang adalah harta. orang yg kedekut sentiasa disempitkan oleh Allah dengan hati dan akhlaknya kerana mereka bakhil dengan kurniaan Allah..

5. bijak mengurus
seseorang itu harus bijak dalam menguruskan masa, tenaga, keutamaan dan aset yg ada. bahkan Allah teleh mengingatkan kita tentang beban kerja dan tanggungjawab itu mestilah sepadan dengan tanggungjawab kita..jadi,,andai rasa x mampu,,usahlah diambil sesuatu tugas itu..=)

6. bersangka baik ( husnu dzan ) dengan Allah.
seorang muslim yg baik hendaklah berbicara dan bergantung harap kepada Allah dengan sebenar2 pergantungan..sekiranya Allah menguji kita, anggaplah itu suatu hikmah yang Allah sembunyikan ganjarannya..

7. tawakkal..
berserah kepada Allah iaitu setelah melakukan semua usaha. tawakkal pula hendaklah dengan sebenar2 tawakkal yakni menyerahkan segala buruk dan baik kepada Allah..sekiranya baik natijahnya, maka bersyukurlah..namun,,andai tidak,,redhalah...kerana Allah tahu apa yg terbaik buat hamba2Nya...=)

diolah dari ; majalah SOLUSI isu 11 2009...


bks:renung2kan dan selamat beramal..=)
Category:
Reactions: 

0 comments:

Share

Twitter Facebook