Lima Penawar Hati

Di dalam kitab at-Tibyan fi adabi hamlatil Quran, susunan Imam an-Nawawi, beliau ada menukilkan kata-kata seorang ahli ma’rifat bernama Ibrahim Khawwash. Katanya terdapat lima penawar hati iaitu

1) Membaca al-Quran dengan meneliti maksudnya

2) Mengosongkan perut

3) Bangun bersolat malam

4) Bertadharruk (memohon doa) kepada Allah pada waktu sahur

5) Duduk dalam majlis orang-orang soleh


Pertama : Ramai juga orang yang baca al-Quran. Tapi biasanya membaca tanpa memerhati , memahami dan mengamalkan maksud ayat yang dibaca. Sebab itulah banyak umat Islam yang melanggar hukum agama, kerana tidak memahami apa yang dibaca.

Kedua : Dari sudut kesihatan fizikal, pakar kesihatan bahkan Nabi Muhammad SAW sendiri mengatakan bahawa perut adalah punca penyakit. Mengosongkan perut dengan erti kata berpuasa atau bersederhana ketika makan.

Ketiga : Ramai orang boleh bangun malam. Bangun sebab anak menangis, mahu memonton perlawanan bola sepak, atau seumpamanya. Tetapi bangun untuk bersolat malam walau 2 rakaat, memang sangat berat.

Keempat : Ramai juga di antara kita yang beranggapan bahawa waktu sahur hanyalah untuk makan mengisi perut sebelum berpuasa dalam bulan Ramadhan. Sebenarnya antara waktu-waktu mustajab untuk berdoa adalah ketika waktu sahur

Kelima : Duduk menghadiri majlis-majlis ilmu, berada bersama-sama dengan orang baik tentu dapat menenangkan jiwa . Ia jauh lebih mulia berbanding berada di disko, kedai kopi, padang bola dan pusat beli belah(melepak).



Category:

0 comments:

Share

Twitter Facebook